Aard van de stukken:
Vier elementen:
1. Mijn artikel in het Mededelingenblad van de Vereniging van Afgestudeerden januari 1962 "De HBS-A -- Poging tot een nieuwe benadering van een oud probleem".
2. Een getypt stuk uit mijn autobiografie, "Werk bij de SLO". Daarin een brief aan prof. Hans van den Doel waarin ik verwijs naar:
3. Dr. J.G. Vogel "Onderlinge vergelijking der verschillende vakdidactieken voor zover tot nu toe ontwikkeld" (Groningen, 1958).
4. Boekje "EinfĆ¼hrung in die Curriculumforschung" door Hans A. Hesse en Wolfgang Manz (Stuttgart etc. 1974 3e druk)..
Toelichting:
Toen ik in 1972 werd aangenomen als vakdidakticus bij de nieuwe lerarenopleiding, was dat als eenoog in het land der blinden. Ik aanvaardde dat bewust, wetende dat er, voor zover mij bekend, geen echt in de onderwijskunde opgeleide economiedocent in Nederland was. Zie mijn artikel onder (1). Gaandeweg heb ik mij via interne scholing en lezen wat minder blind gemaakt. Bij de aanstelling in 1977 als leerplanontwikkelaar ging het weer net zo. Het zal veel zogenaamde "deskundigen" in deze periode zo vergaan zijn.
In het boekje (3) komt de vakdidactiek van de economische vakken niet voor, dat is typerend.
Boekje (4) voeg ik in, omdat het typerend is voor de voorsprong die West-Duitsland destijds, dank zij de opleving van het universitaire leven daar na de Hitlerperiode. op dit gebied had. Ik heb er veel aan gehad als kapstok voor verder lezen. Dergelijke publicaties van een dergelijk niveau waren er bij ons niet
Aard van de stukken:
Vier elementen:
1. Mijn artikel in het Mededelingenblad van de Vereniging van Afgestudeerden januari 1962 "De HBS-A -- Poging tot een nieuwe benadering van een oud probleem".
2. Een getypt stuk uit mijn autobiografie, "Werk bij de SLO". Daarin een brief aan prof. Hans van den Doel waarin ik verwijs naar:
3. Dr. J.G. Vogel "Onderlinge vergelijking der verschillende vakdidactieken voor zover tot nu toe ontwikkeld" (Groningen, 1958).
4. Boekje "EinfĆ¼hrung in die Curriculumforschung" door Hans A. Hesse en Wolfgang Manz (Stuttgart etc. 1974 3e druk)..
Toelichting:
Toen ik in 1972 werd aangenomen als vakdidakticus bij de nieuwe lerarenopleiding, was dat als eenoog in het land der blinden. Ik aanvaardde dat bewust, wetende dat er, voor zover mij bekend, geen echt in de onderwijskunde opgeleide economiedocent in Nederland was. Zie mijn artikel onder (1). Gaandeweg heb ik mij via interne scholing en lezen wat minder blind gemaakt. Bij de aanstelling in 1977 als leerplanontwikkelaar ging het weer net zo. Het zal veel zogenaamde "deskundigen" in deze periode zo vergaan zijn.
In het boekje (3) komt de vakdidactiek van de economische vakken niet voor, dat is typerend.
Boekje (4) voeg ik in, omdat het typerend is voor de voorsprong die West-Duitsland destijds, dank zij de opleving van het universitaire leven daar na de Hitlerperiode. op dit gebied had. Ik heb er veel aan gehad als kapstok voor verder lezen. Dergelijke publicaties van een dergelijk niveau waren er bij ons niet
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252