Logo - Archief Eemland

Zoeken door alles

Organisatie

Archief Eemland beheert als historisch informatiecentrum voor Amersfoort en de regio Eemland de archieven van onder meer Stichting Nationaal Monument Kamp Amersfoort en de archieven van de gemeente Amersfoort, Baarn, Bunschoten (op locatie in Bunschoten), Eemnes, Leusden, Renswoude, Soest en Woudenberg. Uit deze gemeenten worden zowel de gemeentelijke archieven, als particuliere archieven beheert. Het beheer van deze archieven omvat verschillende taken:

  • Het veilig bewaren van de archieven, in een stabiele omgeving;
  • Het toegankelijk maken en ontsluiten van archieven voor onderzoek;
  • Het in de publieksruimte gratis ter beschikking stellen van de archieven aan belangstellenden.

In het depot van Archief Eemland is ruimte voor zo’n 7 kilometer aan archief. Hier zijn papieren archieven te vinden, maar ook een beeldcollectie van ruim 54.000 foto’s, een aanzienlijke kaartencollectie, een groeiende audiovisuele collectie en een rijke historische bibliotheek.  

Missie

Als professionele dienstverlener streeft Archief Eemland ernaar om aan de vraag van de klant naar historische informatie over Amersfoort en regio Eemland te voldoen. Met kennis van zaken, een gevarieerd aanbod en persoonlijke aandacht zijn wij de klant graag tot dienst. De basis voor deze dienstverlening zijn onze primaire taken: het verwerven, beheren en ter beschikking stellen van overheids- en particuliere archieven. 

Samen met partners in de regio doet Archief Eemland haar best om de identiteit van Amersfoort en omliggende regio te bewaren en te ontwikkelen. Ook stimuleren wij graag de interesse in de identiteit en geschiedenis van de regio.

Digitale toegankelijkheid 

Sinds september 2020 moeten websites en mobiele apps van Nederlandse overheidsinstanties een toegankelijkheidsverklaring hebben waarmee aangetoond kan worden in hoeverre de website of app voldoet aan de toegankelijkheidseisen zoals gesteld in de Algemene Maatregel van Bestuur ‘Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid. Deze Algemene Maatregel van Bestuur is een voorloper op de wet Digitale Overheid.

Omdat onze website nog niet voldoende toegankelijk is, zijn we druk bezig met collega's en onze webbouwer om onze website nog beter digitaal toegankelijk te maken, zodat bijvoorbeeld ook mensen met een beperking optimaal gebruik kunnen maken van onze archieven.
Binnen onze website kunnen bezoekers zoeken in een grote database met gegevens over personen, dit noemen we een plug-in. 

Onze website is getest en onderzocht op de criteria voor toegankelijkheid. Het onderzoek is uitgevoerd door een onafhankelijk bureau, stichting Accessibility. Op basis van de uitslag zijn we nu samen met onze webbouwer aan de slag met de verbeteringen en aanpassingen. Daarna volgt er een onafhankelijke toetsing. Zo weten we wat er al is opgelost, en wat er nog beter kan. 

Toegankelijkheidsrapport (pdf, 378 kB)