Omslag A.
Aard van de stukken:
De omslagen A, B en C omvatten voorbeelden van eerste, tweede en derde versies van experimenteel lesmateriaal, ontworpen door de SLO in de jaren 70. Later in de jaren 80 is het materiaal dat een complete leergang vormde door uitgeverij Malmberg bewerkt en uitgegeven onder de titel "Economisch Bekeken".
De onderhavige omslag A bevat het materiaal voor de 2e klas, de volgende omslag B dat voor de 3e en 4e klas en de daarop volgende C een lessenserie "Eisenhouwers les" die nooit is uitgegeven..
Toelichting:
Aan dit materiaal heb ik mijn hart verpand. Vanuit een hecht team met een geƫxpliciteerde onderwijsvisie probeerde we echte vernieuwingen, zowel inhoudelijk als didactisch vorm te geven (eerste versie), waarna we de mening vroegen van leerlingen- en lerarengebruikers. Na een jaar maakten we een tweede versie en vroegen weer naar de bevindingen. Het jaar daarop een derde versie, idem dito. Het eindresultaat kreeg tenslotte Malmberg.
Dit is de manier waarop m.i. alle lesmateriaal in een open proces van feed back ontwikkeld behoort te worden. We noemden het cyclische leerplanontwikkeling.
Het ontmoette hevige weerstand vanuit de uitgeverswereld voor wie een dergelijk ontwikkelingsproces winstbedreigend is. Deze uitgevers kregen steun vanuit kringen die 'staatspedagogiek' vreesden. Het Economie-MAVO-project was dan ook het laatste project bij de SLO dat zo mocht werken
Omslag A.
Aard van de stukken:
De omslagen A, B en C omvatten voorbeelden van eerste, tweede en derde versies van experimenteel lesmateriaal, ontworpen door de SLO in de jaren 70. Later in de jaren 80 is het materiaal dat een complete leergang vormde door uitgeverij Malmberg bewerkt en uitgegeven onder de titel "Economisch Bekeken".
De onderhavige omslag A bevat het materiaal voor de 2e klas, de volgende omslag B dat voor de 3e en 4e klas en de daarop volgende C een lessenserie "Eisenhouwers les" die nooit is uitgegeven..
Toelichting:
Aan dit materiaal heb ik mijn hart verpand. Vanuit een hecht team met een geƫxpliciteerde onderwijsvisie probeerde we echte vernieuwingen, zowel inhoudelijk als didactisch vorm te geven (eerste versie), waarna we de mening vroegen van leerlingen- en lerarengebruikers. Na een jaar maakten we een tweede versie en vroegen weer naar de bevindingen. Het jaar daarop een derde versie, idem dito. Het eindresultaat kreeg tenslotte Malmberg.
Dit is de manier waarop m.i. alle lesmateriaal in een open proces van feed back ontwikkeld behoort te worden. We noemden het cyclische leerplanontwikkeling.
Het ontmoette hevige weerstand vanuit de uitgeverswereld voor wie een dergelijk ontwikkelingsproces winstbedreigend is. Deze uitgevers kregen steun vanuit kringen die 'staatspedagogiek' vreesden. Het Economie-MAVO-project was dan ook het laatste project bij de SLO dat zo mocht werken
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252