Aard van de stukken:
Deze serie omslagen betreft mijn werk als docent vakdidactiek economie aan de nieuwe lerarenopleiding VL-VU in Amsterdam 1972- 1977.
Handgeschreven aantekeningen, veel stencils, enkele knipsels, brochures, boekjes.
Onderwerpen: de lerarenopleiding in het algemeen, de NLO (Nieuwe Leraren Opleiding) VL_VU, de sectie economie en onderwijskunde, mijn sollicitatie e.d., eigen taakanalyses, contacten met de PH (PƤdagogische Hochschule) Heidelberg.
De onderhavige omslag betreft de lerarenopleiding in het algemeen.
Toelichting:
Wie als historicus de opkomst van de lerarenopleiding in de jaren 70 wil bestuderen, zal o.a. de archieven van de NLO's als bron gebruiken. Daarin zal van dit materiaal niet veel aanwezig zijn. Het kan dus als aanvulling bij zo'n studie dienen.
Daarnaast is er weer het aspect van de inleving. Er werd geƫxperimente erd in een turbulente atmosfeer zowel met nieuwe vormen (zoals het opnemen van proeflessen met de videocamera), als met nieuwe inhouden (zoals bij het eerstejaarsproject 1975/76). Door collega's, leiding en studenten werd hier verschillend op gereageerd
Aard van de stukken:
Deze serie omslagen betreft mijn werk als docent vakdidactiek economie aan de nieuwe lerarenopleiding VL-VU in Amsterdam 1972- 1977.
Handgeschreven aantekeningen, veel stencils, enkele knipsels, brochures, boekjes.
Onderwerpen: de lerarenopleiding in het algemeen, de NLO (Nieuwe Leraren Opleiding) VL_VU, de sectie economie en onderwijskunde, mijn sollicitatie e.d., eigen taakanalyses, contacten met de PH (PƤdagogische Hochschule) Heidelberg.
De onderhavige omslag betreft de lerarenopleiding in het algemeen.
Toelichting:
Wie als historicus de opkomst van de lerarenopleiding in de jaren 70 wil bestuderen, zal o.a. de archieven van de NLO's als bron gebruiken. Daarin zal van dit materiaal niet veel aanwezig zijn. Het kan dus als aanvulling bij zo'n studie dienen.
Daarnaast is er weer het aspect van de inleving. Er werd geƫxperimente erd in een turbulente atmosfeer zowel met nieuwe vormen (zoals het opnemen van proeflessen met de videocamera), als met nieuwe inhouden (zoals bij het eerstejaarsproject 1975/76). Door collega's, leiding en studenten werd hier verschillend op gereageerd
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252