Aard van de stukken:
Enkele getypte en gestencilde vergaderstukken.
Periode 1959- 1964.
Toelichting op de serie omslagen "Werk in commissies mammoetwet":
De mammoetwet werd in 1968 ingevoerd. In de periode daaraan voorafgaand vanaf 1959 heb ik intensief deelgenomen aan landelijke adviescommissies over de invulling, qua urenaantal, qua inhouden, en qua didactiek van de economische vakken. Eerst was er een commissie uitgaande van de Raad van Leraren ("de commissie van tien"). Later een commissie uitgaande van de Inspecteur Dr. A. de Jong en een commissie uitgaande van de drie Pedagogische Centra ("de Coƶrdinatiecommissie") waaronder weer enkele subcommissies vielen..
Ik zat in het bestuur van de VOS (Veren. tot behartiging v.h. Onderwijs i.d. Staatswetenschappen). Als zodanig werd ik afgevaardigd, hoewel de leden Ć titre personel gevraagd werden.
Ik verdedigde de economische vakken vanuit hun bijd rage aan de vorming als staatsburger. De bedrijfseconomische kanten verwees ik deels naar het beroepsonderwijs.
Mijn indruk achteraf is, dat ik positief kon helpen de economische vakken in VWO een gelijkwaardige plaats te geven ten opzichte van vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Mijn ervaring op Het Amersfoorts Lyceum met het verbeteren van het imago van de HBS-A in de jaren 1956 een volgende kwam mij daarbij ten goede. Daarnaast probeerde ik te bereiken dat het HAVO niet een soort aftreksel van de HBS-A zou worden, maar een echt nieuw schooltype.
Deze stukken zouden strikt genomen thuis horen in de archieven van de Raad van Leraren, de VOS, de drie pedagogische centra etc. Maar die archieven bestaan nauwelijks. Ik laat ze, bedenkende dat een ander ze al lang zou hebben weggegooid, doelbewust in deze inlevingscollectie. Het doorbladeren kan namelijk een snelle indruk geven van het moeizame proces van onderwijsvernieuwing. Met de aspecten van nieuwe inhouden, nieuwe dida ctiek,
Aard van de stukken:
Enkele getypte en gestencilde vergaderstukken.
Periode 1959- 1964.
Toelichting op de serie omslagen "Werk in commissies mammoetwet":
De mammoetwet werd in 1968 ingevoerd. In de periode daaraan voorafgaand vanaf 1959 heb ik intensief deelgenomen aan landelijke adviescommissies over de invulling, qua urenaantal, qua inhouden, en qua didactiek van de economische vakken. Eerst was er een commissie uitgaande van de Raad van Leraren ("de commissie van tien"). Later een commissie uitgaande van de Inspecteur Dr. A. de Jong en een commissie uitgaande van de drie Pedagogische Centra ("de Coƶrdinatiecommissie") waaronder weer enkele subcommissies vielen..
Ik zat in het bestuur van de VOS (Veren. tot behartiging v.h. Onderwijs i.d. Staatswetenschappen). Als zodanig werd ik afgevaardigd, hoewel de leden Ć titre personel gevraagd werden.
Ik verdedigde de economische vakken vanuit hun bijd rage aan de vorming als staatsburger. De bedrijfseconomische kanten verwees ik deels naar het beroepsonderwijs.
Mijn indruk achteraf is, dat ik positief kon helpen de economische vakken in VWO een gelijkwaardige plaats te geven ten opzichte van vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Mijn ervaring op Het Amersfoorts Lyceum met het verbeteren van het imago van de HBS-A in de jaren 1956 een volgende kwam mij daarbij ten goede. Daarnaast probeerde ik te bereiken dat het HAVO niet een soort aftreksel van de HBS-A zou worden, maar een echt nieuw schooltype.
Deze stukken zouden strikt genomen thuis horen in de archieven van de Raad van Leraren, de VOS, de drie pedagogische centra etc. Maar die archieven bestaan nauwelijks. Ik laat ze, bedenkende dat een ander ze al lang zou hebben weggegooid, doelbewust in deze inlevingscollectie. Het doorbladeren kan namelijk een snelle indruk geven van het moeizame proces van onderwijsvernieuwing. Met de aspecten van nieuwe inhouden, nieuwe dida ctiek,
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252