Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
2. Inventaris
2.39. Doos 39
185 Bibliotheek in scholen.
Aard van de stukken:
Knipsels van artikelen over de schoolbibliotheek.
Periode 1960-1980.
Toelichting:
De schoolbibliotheek heb ik altijd belangrijk gevonden, omdat deze de leerlingen de mogelijkheid geeft zelf op zoek te gaan. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn eigen jeugdervaringen, waarin het neuzen in boeken, zowel in de kast van mijn broer als in de openbare bibliotheek zo'n grote rol gespeeld heeft.
De knipsels geven een idee van de langzame ontwikkeling. Het eisenlijstje uit 1962 is veelzeggend uit een tijd dat een goede schoolbibliotheek een grote uitzondering was en geheel afhing van vrijwilligerswerk. Vergelijk dat eens met de onder het gehele gebouw doorlopende "studiekelder" die ik laatst (in 2000) zag in de school waar ik lesgegeven heb.
Toch bekruipt mij ook wel eens de vraag: Doet het er werkelijk veel toe? Is het misschien zo, dat de leerling die "leergierig" is, altijd wel ergens voldoende informatie vindt, gegeven het feit dat hersens toch maar een beperkte hoeveelheid kunnen verwerken? Komt alles op die leergierigheid aan? Ik zocht laatst in de ettelijke, meest Duitse, handboeken en lexica die ik over onderwijskunde heb, naar wat men weet over "interesse" hebben, belangstelling hebben, leergierig zijn, gemotiveerd zijn om te leren. Men weet er eigenlijk weinig van, behalve dat het een grote rol speelt en dat het onder mensen zeer verschillend verspreid is
0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
2. Inventaris
2.39. Doos 39
185
Bibliotheek in scholen.
Aard van de stukken:
Knipsels van artikelen over de schoolbibliotheek.
Periode 1960-1980.
Toelichting:
De schoolbibliotheek heb ik altijd belangrijk gevonden, omdat deze de leerlingen de mogelijkheid geeft zelf op zoek te gaan. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn eigen jeugdervaringen, waarin het neuzen in boeken, zowel in de kast van mijn broer als in de openbare bibliotheek zo'n grote rol gespeeld heeft.
De knipsels geven een idee van de langzame ontwikkeling. Het eisenlijstje uit 1962 is veelzeggend uit een tijd dat een goede schoolbibliotheek een grote uitzondering was en geheel afhing van vrijwilligerswerk. Vergelijk dat eens met de onder het gehele gebouw doorlopende "studiekelder" die ik laatst (in 2000) zag in de school waar ik lesgegeven heb.
Toch bekruipt mij ook wel eens de vraag: Doet het er werkelijk veel toe? Is het misschien zo, dat de leerling die "leergierig" is, altijd wel ergens voldoende informatie vindt, gegeven het feit dat hersens toch maar een beperkte hoeveelheid kunnen verwerken? Komt alles op die leergierigheid aan? Ik zocht laatst in de ettelijke, meest Duitse, handboeken en lexica die ik over onderwijskunde heb, naar wat men weet over "interesse" hebben, belangstelling hebben, leergierig zijn, gemotiveerd zijn om te leren. Men weet er eigenlijk weinig van, behalve dat het een grote rol speelt en dat het onder mensen zeer verschillend verspreid is
Omvang:
1 omslag

Kenmerken

Datering:
1940-2001
TE RAADPLEGEN IN:
Amersfoort
Soort toegang:
plaatsingslijst
Openbaarheid:
volledig
Omvang:
11,2 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252
Geografische namen:
Archiefvormer(s):