Aard van de stukken:
Knipsels van artikelen over de schoolbibliotheek.
Periode 1960-1980.
Toelichting:
De schoolbibliotheek heb ik altijd belangrijk gevonden, omdat deze de leerlingen de mogelijkheid geeft zelf op zoek te gaan. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn eigen jeugdervaringen, waarin het neuzen in boeken, zowel in de kast van mijn broer als in de openbare bibliotheek zo'n grote rol gespeeld heeft.
De knipsels geven een idee van de langzame ontwikkeling. Het eisenlijstje uit 1962 is veelzeggend uit een tijd dat een goede schoolbibliotheek een grote uitzondering was en geheel afhing van vrijwilligerswerk. Vergelijk dat eens met de onder het gehele gebouw doorlopende "studiekelder" die ik laatst (in 2000) zag in de school waar ik lesgegeven heb.
Toch bekruipt mij ook wel eens de vraag: Doet het er werkelijk veel toe? Is het misschien zo, dat de leerling die "leergierig" is, altijd wel ergens voldoende informatie vindt, gegeven het feit dat hersens toch maar een beperkte hoeveelheid kunnen verwerken? Komt alles op die leergierigheid aan? Ik zocht laatst in de ettelijke, meest Duitse, handboeken en lexica die ik over onderwijskunde heb, naar wat men weet over "interesse" hebben, belangstelling hebben, leergierig zijn, gemotiveerd zijn om te leren. Men weet er eigenlijk weinig van, behalve dat het een grote rol speelt en dat het onder mensen zeer verschillend verspreid is
Aard van de stukken:
Knipsels van artikelen over de schoolbibliotheek.
Periode 1960-1980.
Toelichting:
De schoolbibliotheek heb ik altijd belangrijk gevonden, omdat deze de leerlingen de mogelijkheid geeft zelf op zoek te gaan. Dat heeft natuurlijk te maken met mijn eigen jeugdervaringen, waarin het neuzen in boeken, zowel in de kast van mijn broer als in de openbare bibliotheek zo'n grote rol gespeeld heeft.
De knipsels geven een idee van de langzame ontwikkeling. Het eisenlijstje uit 1962 is veelzeggend uit een tijd dat een goede schoolbibliotheek een grote uitzondering was en geheel afhing van vrijwilligerswerk. Vergelijk dat eens met de onder het gehele gebouw doorlopende "studiekelder" die ik laatst (in 2000) zag in de school waar ik lesgegeven heb.
Toch bekruipt mij ook wel eens de vraag: Doet het er werkelijk veel toe? Is het misschien zo, dat de leerling die "leergierig" is, altijd wel ergens voldoende informatie vindt, gegeven het feit dat hersens toch maar een beperkte hoeveelheid kunnen verwerken? Komt alles op die leergierigheid aan? Ik zocht laatst in de ettelijke, meest Duitse, handboeken en lexica die ik over onderwijskunde heb, naar wat men weet over "interesse" hebben, belangstelling hebben, leergierig zijn, gemotiveerd zijn om te leren. Men weet er eigenlijk weinig van, behalve dat het een grote rol speelt en dat het onder mensen zeer verschillend verspreid is
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252