Aard van de stukken.
Enkele boekjes:
1. Vier Encyclieken (Rerum Novarum 1891, Quadragesimo Anno 1931, Pacem in terris van Johannes de 23e uit1963 en Ecclesiam Suam van Paulus de 6e uit1964).
2. Sociale beschouwingen door Jhr.Mr. A.F. de Savornin Lohman (1912, artikelen uit 'De Nederlander').
Toelichting:
Naast Marx heeft het Christelijk sociale denken heeft mij beĆÆnvloed.
Dat begon denk ik al in mijn puberteit met het boek van Ds. Schermerhorn, die in de anarchistische hoek terecht kwam. Ik vond het in de boekenkast van mijn broer Jacques. In het bevrijdingsjaar invloed van het rode driemanschap Buskes, Banning, Verkuil. Ik herinner me een dienst (of drie?) in de Jugendstil Koninginnekerk in Rotterdam met dat drietal. Ook invloeden via de NVB, de Ned.VolksBeweging, de groep van onze eerste naoorlogse Minister President, de Delftse hoogleraar Schermerhorn. Mijn broer Wim was secretar is van de Rotterdamse afdeling. Jarenlang heb ik "Tijd en Taak" gelezen, het blad vanuit religieus socialistische hoek (Banning etc.).
In mijn studententijd liet Sneller ons de encycliek Rerum Novarum bestuderen, die in Rooms-katholieke kringen zoveel invloed gehad heeft. Voor mijn doctoraal bijvak economische geschiedenis bestudeerde ik de biografie van Alfons Ariens, een van de sociale voormannen in die wereld. Ik had veel gesprekken met Koos de Valk, de latere hoogleraar sociologie. Door hem kwam ik onder invloed van "Plein" en "Sjaloom".
In mijn pensioentijd kwam ik onder de indruk van de oprechte sociale opvattingen van Marijke's vader, Jan Poot, die namens de CHU in de gemeenteraad van Vlaardingen zat. Ik bewonderde zijn enthousiasme (blijkens schriften waarin hij de inleidingen opschreef voor de jongelingsvereniging) om de ideeĆ«n van mensen als Slotemaker de BruĆÆne en Talma op jongeren over te dragen
Aard van de stukken.
Enkele boekjes:
1. Vier Encyclieken (Rerum Novarum 1891, Quadragesimo Anno 1931, Pacem in terris van Johannes de 23e uit1963 en Ecclesiam Suam van Paulus de 6e uit1964).
2. Sociale beschouwingen door Jhr.Mr. A.F. de Savornin Lohman (1912, artikelen uit 'De Nederlander').
Toelichting:
Naast Marx heeft het Christelijk sociale denken heeft mij beĆÆnvloed.
Dat begon denk ik al in mijn puberteit met het boek van Ds. Schermerhorn, die in de anarchistische hoek terecht kwam. Ik vond het in de boekenkast van mijn broer Jacques. In het bevrijdingsjaar invloed van het rode driemanschap Buskes, Banning, Verkuil. Ik herinner me een dienst (of drie?) in de Jugendstil Koninginnekerk in Rotterdam met dat drietal. Ook invloeden via de NVB, de Ned.VolksBeweging, de groep van onze eerste naoorlogse Minister President, de Delftse hoogleraar Schermerhorn. Mijn broer Wim was secretar is van de Rotterdamse afdeling. Jarenlang heb ik "Tijd en Taak" gelezen, het blad vanuit religieus socialistische hoek (Banning etc.).
In mijn studententijd liet Sneller ons de encycliek Rerum Novarum bestuderen, die in Rooms-katholieke kringen zoveel invloed gehad heeft. Voor mijn doctoraal bijvak economische geschiedenis bestudeerde ik de biografie van Alfons Ariens, een van de sociale voormannen in die wereld. Ik had veel gesprekken met Koos de Valk, de latere hoogleraar sociologie. Door hem kwam ik onder invloed van "Plein" en "Sjaloom".
In mijn pensioentijd kwam ik onder de indruk van de oprechte sociale opvattingen van Marijke's vader, Jan Poot, die namens de CHU in de gemeenteraad van Vlaardingen zat. Ik bewonderde zijn enthousiasme (blijkens schriften waarin hij de inleidingen opschreef voor de jongelingsvereniging) om de ideeĆ«n van mensen als Slotemaker de BruĆÆne en Talma op jongeren over te dragen
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252