Aard van de stukken:
Meest programma's en verslagen van mijn inbreng in buitenschoolse activiteiten van enkele dagen, georganiseerd op de SAB, rondom thema's zoals "Communicatie", "Water", "Macht en onmacht".
Periode 1977-1981.
Toelichting:
Een essentieel kenmerk van de werkweken en bedrijfsbezoeken die ik in het kader van de HBS-A van "Het Amersfoorts Lyceum", dus vĆ³Ć³r de mammoetwet, organiseerde was, dat zij geĆÆntegreerd waren in de lessen. Je kon in volgende lessen op de gezamenlijke ervaringen van de leerlingen terugvallen.
Na de invoering van de mammoetwet werd dit niet meer mogelijk. Leerlingen hadden individuele pakketten en kregen dienovereenkomstig bij dit soort activiteiten de keuze uit bijvoorbeeld een dramawerkweek, een week werken aan een natuurproject of een week Rotterdam. Of in het kader van een themaweek "Communicatie" de keuze tu ssen communicatie in de pers, in de televisie of in de reclamewereld. Mooi aansluitend bij de belangstelling van leerlingen, vond men. Maar je kreeg dan dus een wat vakken betreft volkomen heterogene groep onder je hoede, sommigen met en anderen zonder economie in het pakket, zowel alfa's als bĆØta's. Leuk, maar weinig efficiĆ«nt. Want je kon nu in latere lessen er niet op terugvallen
Aard van de stukken:
Meest programma's en verslagen van mijn inbreng in buitenschoolse activiteiten van enkele dagen, georganiseerd op de SAB, rondom thema's zoals "Communicatie", "Water", "Macht en onmacht".
Periode 1977-1981.
Toelichting:
Een essentieel kenmerk van de werkweken en bedrijfsbezoeken die ik in het kader van de HBS-A van "Het Amersfoorts Lyceum", dus vĆ³Ć³r de mammoetwet, organiseerde was, dat zij geĆÆntegreerd waren in de lessen. Je kon in volgende lessen op de gezamenlijke ervaringen van de leerlingen terugvallen.
Na de invoering van de mammoetwet werd dit niet meer mogelijk. Leerlingen hadden individuele pakketten en kregen dienovereenkomstig bij dit soort activiteiten de keuze uit bijvoorbeeld een dramawerkweek, een week werken aan een natuurproject of een week Rotterdam. Of in het kader van een themaweek "Communicatie" de keuze tu ssen communicatie in de pers, in de televisie of in de reclamewereld. Mooi aansluitend bij de belangstelling van leerlingen, vond men. Maar je kreeg dan dus een wat vakken betreft volkomen heterogene groep onder je hoede, sommigen met en anderen zonder economie in het pakket, zowel alfa's als bĆØta's. Leuk, maar weinig efficiĆ«nt. Want je kon nu in latere lessen er niet op terugvallen
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252