Aard van de stukken:
Souvenirs van eenjarige "Jeugd N.V.'s", gedreven door middelbare scholieren en gecoacht door Bronswerk N.V. in Amersfoort.
Periode 1959-1962.
Toelichting:
Zij waren min of meer een verlengstuk van de dagexcursies die ik voor 4e en 5e klassers van de HBS-A afdeling van "Het Amersfoorts Lyceum" naar Bronswerk organiseerde. Enkele leerlingen uit die klassen deden mee.
Als evaluatie schreef ik in 1992 op deze map:
Achteraf zie ik het zo, dat de Jeugdonderneming Ć©Ć©n van die wanhopige pogingen was om de praktijk van het economisch leven te verbinden met de school.
Bij uitzondering lukt dat tijdelijk, als er wat enthousiaste promotors zijn. Maar structureel is het gedoemd te mislukken, omdat het bedrijfsleven veel leerlingen onmogelijk aankan. Stages in het beroepsonderwijs zijn al een probleem. Voor het algemeen vormend onderwijs is het helaas een praktische onmog elijkheid.
In 2000 voegde ik daaraan toe:
Waarbij komt, dat het gevaar vrij groot is van indoctrinatie (impliciete beĆÆnvloeding) met ideeĆ«n van een kapitalistische ideologie zoals "stilstand is achteruitgang".
Ik hink nog altijd op twee gedachten als ik hierin terugdenk:
- Het waren voor leerlingen nuttige contacten met de praktijk van de maatschappij.
- Zulke activiteiten werken te indoctrinerend, vooral inzake het winststreven
Aard van de stukken:
Souvenirs van eenjarige "Jeugd N.V.'s", gedreven door middelbare scholieren en gecoacht door Bronswerk N.V. in Amersfoort.
Periode 1959-1962.
Toelichting:
Zij waren min of meer een verlengstuk van de dagexcursies die ik voor 4e en 5e klassers van de HBS-A afdeling van "Het Amersfoorts Lyceum" naar Bronswerk organiseerde. Enkele leerlingen uit die klassen deden mee.
Als evaluatie schreef ik in 1992 op deze map:
Achteraf zie ik het zo, dat de Jeugdonderneming Ć©Ć©n van die wanhopige pogingen was om de praktijk van het economisch leven te verbinden met de school.
Bij uitzondering lukt dat tijdelijk, als er wat enthousiaste promotors zijn. Maar structureel is het gedoemd te mislukken, omdat het bedrijfsleven veel leerlingen onmogelijk aankan. Stages in het beroepsonderwijs zijn al een probleem. Voor het algemeen vormend onderwijs is het helaas een praktische onmog elijkheid.
In 2000 voegde ik daaraan toe:
Waarbij komt, dat het gevaar vrij groot is van indoctrinatie (impliciete beĆÆnvloeding) met ideeĆ«n van een kapitalistische ideologie zoals "stilstand is achteruitgang".
Ik hink nog altijd op twee gedachten als ik hierin terugdenk:
- Het waren voor leerlingen nuttige contacten met de praktijk van de maatschappij.
- Zulke activiteiten werken te indoctrinerend, vooral inzake het winststreven
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252