Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
2. Inventaris
2.26. Doos 26
113A Contacten als leraar met het bedrijfsleven (2). De jeugdonderneming.
Aard van de stukken:
Souvenirs van eenjarige "Jeugd N.V.'s", gedreven door middelbare scholieren en gecoacht door Bronswerk N.V. in Amersfoort.
Periode 1959-1962.
Toelichting:
Zij waren min of meer een verlengstuk van de dagexcursies die ik voor 4e en 5e klassers van de HBS-A afdeling van "Het Amersfoorts Lyceum" naar Bronswerk organiseerde. Enkele leerlingen uit die klassen deden mee.
Als evaluatie schreef ik in 1992 op deze map:
Achteraf zie ik het zo, dat de Jeugdonderneming Ć©Ć©n van die wanhopige pogingen was om de praktijk van het economisch leven te verbinden met de school.
Bij uitzondering lukt dat tijdelijk, als er wat enthousiaste promotors zijn. Maar structureel is het gedoemd te mislukken, omdat het bedrijfsleven veel leerlingen onmogelijk aankan. Stages in het beroepsonderwijs zijn al een probleem. Voor het algemeen vormend onderwijs is het helaas een praktische onmog elijkheid.
In 2000 voegde ik daaraan toe:
Waarbij komt, dat het gevaar vrij groot is van indoctrinatie (impliciete beĆÆnvloeding) met ideeĆ«n van een kapitalistische ideologie zoals "stilstand is achteruitgang".
Ik hink nog altijd op twee gedachten als ik hierin terugdenk:
- Het waren voor leerlingen nuttige contacten met de praktijk van de maatschappij.
- Zulke activiteiten werken te indoctrinerend, vooral inzake het winststreven
0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
2. Inventaris
2.26. Doos 26
113A
Contacten als leraar met het bedrijfsleven (2). De jeugdonderneming.
Aard van de stukken:
Souvenirs van eenjarige "Jeugd N.V.'s", gedreven door middelbare scholieren en gecoacht door Bronswerk N.V. in Amersfoort.
Periode 1959-1962.
Toelichting:
Zij waren min of meer een verlengstuk van de dagexcursies die ik voor 4e en 5e klassers van de HBS-A afdeling van "Het Amersfoorts Lyceum" naar Bronswerk organiseerde. Enkele leerlingen uit die klassen deden mee.
Als evaluatie schreef ik in 1992 op deze map:
Achteraf zie ik het zo, dat de Jeugdonderneming Ć©Ć©n van die wanhopige pogingen was om de praktijk van het economisch leven te verbinden met de school.
Bij uitzondering lukt dat tijdelijk, als er wat enthousiaste promotors zijn. Maar structureel is het gedoemd te mislukken, omdat het bedrijfsleven veel leerlingen onmogelijk aankan. Stages in het beroepsonderwijs zijn al een probleem. Voor het algemeen vormend onderwijs is het helaas een praktische onmog elijkheid.
In 2000 voegde ik daaraan toe:
Waarbij komt, dat het gevaar vrij groot is van indoctrinatie (impliciete beĆÆnvloeding) met ideeĆ«n van een kapitalistische ideologie zoals "stilstand is achteruitgang".
Ik hink nog altijd op twee gedachten als ik hierin terugdenk:
- Het waren voor leerlingen nuttige contacten met de praktijk van de maatschappij.
- Zulke activiteiten werken te indoctrinerend, vooral inzake het winststreven
Omvang:
1 omslag

Kenmerken

Datering:
1940-2001
TE RAADPLEGEN IN:
Amersfoort
Soort toegang:
plaatsingslijst
Openbaarheid:
volledig
Omvang:
11,2 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252
Geografische namen:
Archiefvormer(s):