Aard van de stukken:
Exemplaar van het liedboek van de Waalse Kerken in Nederland. Het is een oude uitgave van 1891, die ik eens op de markt kocht.
Toelichting:
Uit dit liedboek (in een nieuwere versie) heb ik vele malen in mijn gymnasium- en studententijd gezongen in de Waalse Kerk aan de Schiedamse Singel in Rotterdam. Naar de kerk gaan was op het openbare Erasmiaans Gymnasium ongewoon. Maar naar de Waalse Kerk, dat kon, dat was goed voor je Frans.
Toen ik het in 2000 nog eens doorkeek, viel mijn oog op Cantique 116. Ik kon het nog zingen, waarbij ik in mijn geest de stem hoorde van de 'voorzanger' die met zijn stentorstem de zang van het handjevol mensen dat deze diensten bijwoonde droeg. Frappant toch, hoe je geheugen zo'n melodie bewaart. Want de herinnering betreft de muziek, de melodie, niet de tekst. De tekst van het eerste couplet drong nu pas tot mij door:
O notre Dieu, Dieu de la vie,
Jamais tu ne cesses d'agir,
Chaque jour ta force infinie
SĆØme les champs de l'avenir.
Een zeer diepzinnige tekst.
Ik vond hem zo goed, dat ik opzocht, wie die dichter V. de Lapade was die er onder vermeld staat. Het blijkt niet de eerste de beste te zijn geweest. Een 'poĆØte et philosophe' uit de negentiende eeuw (1812-1883), die veel invloed gehad heeft, door de RK kerk als ketter beschouwd, lid van de AcadĆ©mie FranƧaise
Aard van de stukken:
Exemplaar van het liedboek van de Waalse Kerken in Nederland. Het is een oude uitgave van 1891, die ik eens op de markt kocht.
Toelichting:
Uit dit liedboek (in een nieuwere versie) heb ik vele malen in mijn gymnasium- en studententijd gezongen in de Waalse Kerk aan de Schiedamse Singel in Rotterdam. Naar de kerk gaan was op het openbare Erasmiaans Gymnasium ongewoon. Maar naar de Waalse Kerk, dat kon, dat was goed voor je Frans.
Toen ik het in 2000 nog eens doorkeek, viel mijn oog op Cantique 116. Ik kon het nog zingen, waarbij ik in mijn geest de stem hoorde van de 'voorzanger' die met zijn stentorstem de zang van het handjevol mensen dat deze diensten bijwoonde droeg. Frappant toch, hoe je geheugen zo'n melodie bewaart. Want de herinnering betreft de muziek, de melodie, niet de tekst. De tekst van het eerste couplet drong nu pas tot mij door:
O notre Dieu, Dieu de la vie,
Jamais tu ne cesses d'agir,
Chaque jour ta force infinie
SĆØme les champs de l'avenir.
Een zeer diepzinnige tekst.
Ik vond hem zo goed, dat ik opzocht, wie die dichter V. de Lapade was die er onder vermeld staat. Het blijkt niet de eerste de beste te zijn geweest. Een 'poĆØte et philosophe' uit de negentiende eeuw (1812-1883), die veel invloed gehad heeft, door de RK kerk als ketter beschouwd, lid van de AcadĆ©mie FranƧaise
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252