Aard van de stukken:
Voorlichtingsmateriaal vanuit Rooms Katholieke hoek uit de jaren vijftig.
Toelichting:
Ik citeer uit mijn autobiografie:
Een nieuwe ontwikkeling in mijn studentenjaren was de kennismaking met de Rooms Katholieke kerk via Koos de Valk. Hoe dat begon weet ik niet meer. Misschien wel, net als met Henk Kuitert, gewoon door een discussie in de collegebanken in het professorale kwartiertje. Voor mij was die kennismaking totaal nieuw. Ik ging voor 't eerst (schuchter, achterin) een RK kerk binnen. Koos legde geduldig van alles uit via knipsels en gesprekken. We hebben wat afgepraat, ook over politiek, pacifisme. Toen Koos mij later vroeg mee te werken aan 'Plein', heb ik dat graag gedaan. Ik was ook bij zijn huwelijksmis in Breda.
Deze kennismaking resulteerde in grotere aandacht voor de liturgie, de vormen, de riten, de symbolen.
Wat mij sindsdien is blijven intrigeren is, hoe goede intellectuelen zi ch thuis kunnen blijven voelen in de Rooms Katholieke kerk. Nu, in 2000, ben ik geneigd het zo te formuleren: zij achten de positieve kanten van het gevoed worden door het spirituele groter dan de negatieve kanten van het kerkelijke bedrijf die zij evengoed zien
Aard van de stukken:
Voorlichtingsmateriaal vanuit Rooms Katholieke hoek uit de jaren vijftig.
Toelichting:
Ik citeer uit mijn autobiografie:
Een nieuwe ontwikkeling in mijn studentenjaren was de kennismaking met de Rooms Katholieke kerk via Koos de Valk. Hoe dat begon weet ik niet meer. Misschien wel, net als met Henk Kuitert, gewoon door een discussie in de collegebanken in het professorale kwartiertje. Voor mij was die kennismaking totaal nieuw. Ik ging voor 't eerst (schuchter, achterin) een RK kerk binnen. Koos legde geduldig van alles uit via knipsels en gesprekken. We hebben wat afgepraat, ook over politiek, pacifisme. Toen Koos mij later vroeg mee te werken aan 'Plein', heb ik dat graag gedaan. Ik was ook bij zijn huwelijksmis in Breda.
Deze kennismaking resulteerde in grotere aandacht voor de liturgie, de vormen, de riten, de symbolen.
Wat mij sindsdien is blijven intrigeren is, hoe goede intellectuelen zi ch thuis kunnen blijven voelen in de Rooms Katholieke kerk. Nu, in 2000, ben ik geneigd het zo te formuleren: zij achten de positieve kanten van het gevoed worden door het spirituele groter dan de negatieve kanten van het kerkelijke bedrijf die zij evengoed zien
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252