Aard van de stukken:
Knipsels over de verhouding Marxisme-Christendom.
Periode 1974-1980.
Toelichting:
In de jaren na de bevrijding, nog in de koude oorlogsperiode, was er met name vanuit het hervormde centrum "De Horst" in Driebergen een serieuze belangstelling voor het Marxisme. Men probeerde begrip te wekken voor de historische ontwikkeling van het communisme. Zie het als een antwoord op onze fouten, zie ook de goede kanten, was ongeveer de boodschap. Ik schafte destijds een behoorlijk diepgaande scholingscursus over het communisme van "De Horst" aan (tientallen maandelijks afleveringen), die ik jammer genoeg heb weggedaan (ja, zelfs ik heb wel eens wat ten onrechte weggegooid).
In de jaren 70 was er een opvallende opleving van het gesprek tussen een deel van de christenen (o.a. gereformeerde theologen) en marxisten. Er verschenen ettelijke boeken in dit kader (o.a. door de Fransman Garaudy, ex-communist).
Zo volgde ik een winter een cursus van Jan Bonsen over "Materialistische lezing van de bijbel". Wel interessant en prikkelend. Maar wat mij bij deze christenen hinderde was toch de gewrongenheid. Ook in de bijbel moest al te vinden zijn, wat een moderne marxistische analyse aan inzicht opleverde. Hineininterpretieren vond ik het
Aard van de stukken:
Knipsels over de verhouding Marxisme-Christendom.
Periode 1974-1980.
Toelichting:
In de jaren na de bevrijding, nog in de koude oorlogsperiode, was er met name vanuit het hervormde centrum "De Horst" in Driebergen een serieuze belangstelling voor het Marxisme. Men probeerde begrip te wekken voor de historische ontwikkeling van het communisme. Zie het als een antwoord op onze fouten, zie ook de goede kanten, was ongeveer de boodschap. Ik schafte destijds een behoorlijk diepgaande scholingscursus over het communisme van "De Horst" aan (tientallen maandelijks afleveringen), die ik jammer genoeg heb weggedaan (ja, zelfs ik heb wel eens wat ten onrechte weggegooid).
In de jaren 70 was er een opvallende opleving van het gesprek tussen een deel van de christenen (o.a. gereformeerde theologen) en marxisten. Er verschenen ettelijke boeken in dit kader (o.a. door de Fransman Garaudy, ex-communist).
Zo volgde ik een winter een cursus van Jan Bonsen over "Materialistische lezing van de bijbel". Wel interessant en prikkelend. Maar wat mij bij deze christenen hinderde was toch de gewrongenheid. Ook in de bijbel moest al te vinden zijn, wat een moderne marxistische analyse aan inzicht opleverde. Hineininterpretieren vond ik het
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252