Logo - Archief Eemland

Zoeken door alles

Bezoeken publieksruimte en opvragen archiefstukken

Met meer dan 7 kilometer aan archiefmateriaal afkomstig uit de middeleeuwen tot het recente verleden is Archief Eemland het historische kenniscentrum van de regio Eemland. In ons tweede blog uit de serie #OnderzoekEemland vertellen wij u graag meer over het bezoeken van onze publieksruimte en het opvragen van archiefstukken.

Wilt u iets uitzoeken over bijvoorbeeld uw voorouders, uw huis of een gebeurtenis uit het verleden? Online is er al veel beschikbaar, maar veel ook nog niet. Afhankelijk van wat u zoekt kan een bezoek aan Archief Eemland noodzakelijk zijn. Wanneer een bezoek nodig is, hoe u een afspraak maakt en waarom we huisregels hebben, leest u hieronder. 

Op bezoek bij Archief Eemland 

Onze publieksruimte is te vinden op de 3e verdieping van het Eemhuis. U bent hier van harte welkom om kosteloos onze archieven en collecties te raadplegen. Hiervoor zijn meerdere computers en microfiches aanwezig.

Het bezoeken van onze publieksruimte is bijvoorbeeld handig op het moment dat er in uw online zoekresultaten op onze website alleen een beschrijving te zien is – vooral in de bronnen archieven en bibliotheek kunt u hier tegenaan lopen. 

Moet ik een afspraak maken?

Met een afspraak is er een plek voor u gereserveerd, liggen de gewenste archiefstukken voor u klaar en hebben we de tijd voor eventuele begeleiding of voor een gezellig praatje.

Kan ik ook zonder afspraak langskomen?

Dat is mogelijk, wel met het risico dat u moet wachten of dat er geen plek is. Bezoekers met een afspraak hebben dan voorrang. Zeker bij vragen waarvoor uitzoekwerk nodig is, is het fijn om de vraag eerst per mail te stellen zodat we uw bezoek beter kunnen voorbereiden. Voor het bekijken van onze website, met alle foto's en kranten die thuis niet zichtbaar zijn, is geen afspraak nodig. Er zijn altijd wel computers beschikbaar.

Kan ik ook gewoon komen ‘grasduinen’ in jullie collectie? 

Nee, helaas. We hebben een groot depot dat niet voor publiek toegankelijk is. Als u een onderwerp heeft waarover u meer wilt weten, dan is onze tip om te beginnen in onze bibliotheekcollectie, en die stukken te komen bekijken. Of neem contact met ons op, we helpen u graag op weg.

Hoe maak ik een afspraak? 

U kunt online een afspraak maken door het reserveren van een datum en tijdstip. Per email ontvangt u een automatische bevestiging. Het opgeven van uw telefoonnummer is optioneel, maar als we vragen hebben over hetgeen u wilt inzien is bellen het snelste.  

Hoe vraag ik archiefstukken aan?  

Bij het maken van een afspraak kunt u, onder het kopje ‘Stukken’, archiefstukken aanvragen. Daarvoor hebben wij een aantal gegevens nodig. De meest opgevraagde bronnen zijn:

  • Archieven: een (of meer) toegangsnummers + inventarisnummer
  • Bibliotheek: plaatsingscode + titel van een boek/publicatie
  • Bouwdossier: een dossiernummer van een bouwdossier. Deze zijn niet online te vinden en kunt u dus alleen weten nadat u contact met ons heeft gehad. Zie de pagina Bouwdossiers voor meer informatie over het opvragen hiervan.

Vindt u het lastig om aan te geven welke archiefstukken u nodig heeft? Neem dan contact met ons op en we helpen u graag op weg!

Zijn er huisregels?

We hebben een prachtige collectie met zeer oude en onvervangbare stukken. Om deze te behouden voor de eeuwigheid hebben we een aantal huisregels. Zo zijn pennen, eten, drinken, jassen en tassen niet toegestaan in de publieksruimte, ter voorkoming dat er iets (per ongeluk) beschadigd raakt, of kwijtraakt. Er zijn potloden, notitieblokjes en kluisjes beschikbaar. 

Hopelijk hebben wij u zo goed op weg geholpen om uw bezoek goed voor te bereiden. Wij staan klaar om met u mee te denken en te helpen tijdens uw onderzoek en/of bezoek. Heeft u vragen? Stuur een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Verschillende archiefstukken