Logo - Archief Eemland

Zoeken door alles

Station

  • 'Afrt Centraal Station' een neo-klassicistisch gebouw uit 1863; ontwerp N.J. Kamperdijk (1815-1887) aan het huidige Smallepad 13 15; het lag aan de lijn Utrecht, Afrt, Hattem (later naar Zwolle en Kampen) van de Nederlandsche Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS). In 1901 als S buiten gebruik.
  • Station 'Afrt Staat'; lijn Amsterdam, Afrt, Rhenen, brug over Rijn, Kesteren, Arnhem naar Nijmegen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) (gereed: 1886 tot WO II); in WO II is de brug over de Rijn vernietigd; situering S tot 1901 aan de Toegangsweg (thans: doodlopend einde van de Spoorstraat). Een overgebleven stuk tot Leusden heet thans Pon-lijntje. 'Centraal Station' en 'Staat' waren door middel van een paarden-omnibus (Paardetram) met elkaar verbonden.
  • Tijdelijk is er, om het overstappen zonder omnibus tussen (1) en (2) te vergemakkelijken, een station 'Amersfoort Aansluiting' op ongeveer de latere plaats van het station van Margadant gebouwd. Dit werd geen succes.
  • De stations (1) en (3) zijn in 1901 vervangen door het ene Station Afrt aan het nieuw ontworpen Stationsplein; architect D.A.N. Margadant; afgebroken 1995. Vervangen in 1997 door het station van de Afrtse architect Jan van Belkum.

    Referentie(s): Hovy, 1986 pp.130 en 142/143. Spoorwegen

  • Er bestaat ook nog een halte Vlasakkers; deze wordt onregelmatig gebruikt t.b.v. de Cavalerie-kazerne (Bernard-kazerne, tank-transport) en de Afrtse Dierentuin (schoolreisjes); deze halte komt al voor aan de Centraal Spoorweg op een kaart in de Wandelgids van 1899; zij bedient in die tijd dan een baan voor ruiter-wedstrijden.
  • Tenslotte is er thans een recente halte Schothorst.