Logo - Archief Eemland

Zoeken door alles

Spoorwegen

  • 1863: Opening van de lijn Utrecht-Afrt-Hattem-(iets later)-Zwolle-Kampen door de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij (NCS); deze heeft een halte (Station 1) aan het Centraal-station (thans aan Smallepad). Over station Smallepad: FL 13 no 4 okt 1981 [moet zijn: 14 no 1 1982] met foto.
  • 1874: Amsterdam-Afrt-(later)-Apeldoorn-Zutphen-Winterswijk-Zevenaar-Duitsland (Oosterspoorweg van de Hollansche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM); Station 1.
  • 1886-begin WO II: Amsterdam-Afrt-Rhenen-brug over Rijn-Kesteren-Arnhem-Nijmegen; (HIJSM); Station 2.

    Referentie(s): H.Poots in DSA 21-12-1988 en 28-12-1988.

  • 1914 Tram Afrt-Zeist; Referentie(s): H.Poots in DSA 23-12-1985 en 26-2-1986.

Station Afrt-Staat (Station 2) in gebruik van 1886 tot 1901 [FL 13 no 3 sept 1981 43].

H.J. Poots, Amersfoorts stationsgebouw bestaat 75 jaar DSA 21, 28 oct en 11 nov 1977.

Van hoofdlijn tot lokaaltje [over de spoorlijn Afrt-Kesteren], FL 13 no 1 mei 1981 13. De lijn werd in 1886 geopend; was een internationale lijn naar Duitsland, na 1945 niet heropend; zie ook FL 13 no 2 juli 1981 43.

R. Dijksterhuis, Spoorwegtracering en stedebouw in Nederland, historische analyse van een wisselwerking; de eerste eeuw: 1840-1940, Delft, 1984 2 delen.

J.H. Lodewijks Verbinding en verband, spoorwegaanleg en economische ontwikkeling in Amersfoort 1860-1890, Utrecht, 1984, scriptie. [Bespreking van zowel Dijksterhuis als Lodewijks FL 17 no 3 jan 1986 48].

Hovy, 1986 pp.142-143.

J.H. Lodewijks, Verkeer, vervoer, ... verandering?; ontsluiting van Amersfoort 1820-1890, Utrecht, 1987, doct scriptie in GAA [Bespreking: FL 20 1/2 juli 1989 24-25].

Spoorwegstaking in 1903; de stakingsleiding zat in Afrt; Van Eeden was hier bij betrokken.

Zie ook: Vrede