Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Gemeentebestuur Soest, 1812-1928

0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Beschrijving van het archief
Archiefvorming
Inhoud en structuur van het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker
Verwant materiaal
Bijlagen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
2. Inventaris
2.4. Gedeponeerde archieven
2.4.1. Commissie van Weldadigheid
In 1818 werd een commissie ingesteld die, zoals blijkt uit de bijbehorende instructie, belast werd met het verschaffen van kleding, voeding, werk en onderwijs aan armlastigen, verzorging van kraamvrouwen en zieken. Deze commissie kreeg de naam Commissie van Weldadigheid. Beschermvrouwe was prinses Anna Paulowna die dit tot aan haar dood in 1865 zou blijven. Een jaarlijkse schenking van aanvankelijk 2500 gulden verschafte de commissie de financiële middelen. Over de reden tot instelling van die commissie blijkt iets uit een brief van de kroonprins van 14 september 1818 waarin hij schrijft dat de belangen van de bewoners van het domein hem en zijn vrouw ter harte gaan. Deze brief bevindt zich achterin de eerste band van de raadsnotulen (18131851. In 1815 waren het jachtslot en het domein Soestdijk namelijk geschonken aan de "held van Waterloo". Een grondige verbouwing (o.a. uitbreiding met twee vleugels) transformeerde dit jachtslot in het huidige Paleis Soestdijk. De correspondentie met de vorstelijke beschermers liep meestal via hun adjudanten of secretarissen. Na het overlijden van Anna Paulowna werd prins Hendrik (zoon van koning Willem II) beschermheer tot zijn overlijden in 1879. Van zijn hand bevinden zich enige brieven in het archief die blijk geven van zijn directe betrokkenheid bij de werkzaamheden van de commissie. Verschillende instructies lichten ons in over de diverse taken waarmee de commissie zich bezig hield. Het onderwijs moest nuttig zijn, niet gericht op de vorming van toekomstige intellectuelen, maar de kinderen praktische zaken bijbrengen die ze bij de uitoefening van hun taken later konden gebruiken. Voor de jongens hield dit in rekenen en schrijven en voor de meisjes spinnen, breien en naaien. Er waren twee zogenaamde Spin-, brei- en naaischolen. Een was ondergebracht in het huis van de brei- en naaivrouw Marietje de Ruig, echtgenote van Franck Boon, die in 1828 was aangesteld in de Kerkebuurt. In datzelfde jaar werd de boerderij van Jan Gerrit
Na verbouwingswerkzaamheden werd hier in 1829 de tweede spin-, brei- en naaischool ondergebracht, aangeduid als de school in het Lange Eind. Vanaf 1870-1871 was er nog maar één school voor meisjes. In 1893 werd het oude schoolgebouw aan het Lange Eind gesloopt en op dezelfde plaats vervangen door een nieuwe, het huidige Anna Paulownahuis aan de Burgemeester Grothestraat. Deze werd toen Naai- en Breischool genoemd. In 1930 vond onder auspiciën van koningin-moeder Emma een reorganisatie plaats. De armenzorgtaak die op de commissie rustte werd afgestoten en de Naai- en Breischool omgedoopt in het chiquere Naaldvakschool. Na de oprichting van een huishoudschool in 1949 verloor het gebouw zijn functie als naaldvakschool. In 1961 werd de naam Naaldvakschool met toestemming van prinses Wilhelmina veranderd in Anna Paulownahuis, waardoor "de Naaldvakschool zal kunnen uitgroeien tot een centrum van sociaal werk". Met ingang van 1971 werd een einde gemaakt aan de jaarlijkse schenking wegens, zoals koningin Juliana formuleerde, de "gewijzigde omstandigheden in ons land". Een periode van iets meer dan 150 jaar werd hiermee afgesloten. De administratie loopt min of meer continu door tot 1927 (series notulen en ingekomen stukken). De stukken beschreven onder inventarisnummer 1205 zijn afkomstig van notaris M.H.A. van Veeren, lid van de commissie, en later aan het archief toegevoegd. De overige stukken bevonden zich in de archiefkist.
2.4.1.6. Diversen
1289 Brieven afkomstig van de adjudant van de koning, luitenant-generaal P.S.R. van Hooff, over het feit dat een predikant van buiten de gemeente in een dienst voor de Nederlands-Hervormde gemeente te Soest nagelaten heeft de koningin in zijn gebeden te vermelden, 1845.
0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
2. Inventaris
2.4. Gedeponeerde archieven
2.4.1. Commissie van Weldadigheid
2.4.1.6. Diversen
1289
Brieven afkomstig van de adjudant van de koning, luitenant-generaal P.S.R. van Hooff, over het feit dat een predikant van buiten de gemeente in een dienst voor de Nederlands-Hervormde gemeente te Soest nagelaten heeft de koningin in zijn gebeden te vermelden, 1845.
Omvang:
2 stukken
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1812-1928
Inventaristitel:
A.F.M. Reichgelt, Inventaris van de archieven van de gmeente Soest, 1812-1928 (Soest, 1997) inv.nrs. 1-1055
Depotlocatie:
Amersfoort
Openbaarheid:
In het kader van de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG zijn de inventarisnummers die bijzondere persoonsgegevens bevatten beperkt openbaar tot 110 jaar na opmaak van het desbetreffende inventarisnummer
Omvang:
55 meter
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928
VERKORT:
NL-AmfAE 0902
Geografische namen: