Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
2. Inventaris
2.55. Doos 55
0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
2. Inventaris
2.55.
Doos 55
254 Terugblik op mijn Werk als vakdidakticus en leerplanontwikkelaar.
Aard van de stukken:
Vier elementen:
1. Mijn artikel in het Mededelingenblad van de Vereniging van Afgestudeerden januari 1962 "De HBS-A -- Poging tot een nieuwe benadering van een oud probleem".
2. Een getypt stuk uit mijn autobiografie, "Werk bij de SLO". Daarin een brief aan prof. Hans van den Doel waarin ik verwijs naar:
3. Dr. J.G. Vogel "Onderlinge vergelijking der verschillende vakdidactieken voor zover tot nu toe ontwikkeld" (Groningen, 1958).
4. Boekje "EinfĆ¼hrung in die Curriculumforschung" door Hans A. Hesse en Wolfgang Manz (Stuttgart etc. 1974 3e druk)..
Toelichting:
Toen ik in 1972 werd aangenomen als vakdidakticus bij de nieuwe lerarenopleiding, was dat als eenoog in het land der blinden. Ik aanvaardde dat bewust, wetende dat er, voor zover mij bekend, geen echt in de onderwijskunde opgeleide economiedocent in Nederland was. Zie mijn artikel onder (1). Gaandeweg heb ik mij via interne scholing en lezen wat minder blind gemaakt. Bij de aanstelling in 1977 als leerplanontwikkelaar ging het weer net zo. Het zal veel zogenaamde "deskundigen" in deze periode zo vergaan zijn.
In het boekje (3) komt de vakdidactiek van de economische vakken niet voor, dat is typerend.
Boekje (4) voeg ik in, omdat het typerend is voor de voorsprong die West-Duitsland destijds, dank zij de opleving van het universitaire leven daar na de Hitlerperiode. op dit gebied had. Ik heb er veel aan gehad als kapstok voor verder lezen. Dergelijke publicaties van een dergelijk niveau waren er bij ons niet
255 Leergang Malmberg op basis van lesmateriaal van de SLO. (1). voor tweede klas.
Aard van de stukken:
"Economisch Bekeken", economie voor het MAVO, uitgave Malberg, eerste druk, z.j. (1982-1984).
Aanwezig de complete leergang voor de tweede, derde en vierde klas MAVO, met de docentenhandleidingen voor de tweede en vierde klas.
In de onderhavige omslag het materiaal voor de tweede klas bestaande uit vijf katernen (Thuis, De winkel in, De jonge consument, Rondkomen, De ambtenaar-wat doet die daar), met de docentenhandleiding.
Toegevoegd: enkele knipsels over het schrijven van leerboeken.
Toelichting:
Omdat verouderde leerboeken vaak moeilijk te achterhalen zijn, heb ik ze hier ingevoegd.
Om verschillende redenen is deze leergang van historisch belang.
De eerste reden is, dat het de opvoeding (ik gebruik met opzet deze term) betreft van meer dan de helft van de Nederlandse bevolking. Het belang van de inhoud van het MAVO-onderwijs in het vormen va n de publieke opinie valt niet te onderschatten.
De tweede reden betreft de manier van tot stand komen. Deze is helaas (in mijn visie) uitzonderlijk. De projectgroep van de SLO maakte experimenteel materiaal en publiceerde daarbij expliciet vanuit welke visie dit gemaakt was; dit werd een jaar uitgeprobeerd op een flink aantal scholen door het hele land; leerlingen en docenten werd gevraagd naar hun oordeel erover, evenals lerarenopleidingen, het CITO, de inspectie en dergelijke; op basis daarvan werd een tweede versie geschreven, die dezelfde procedure doorliep; daarna een derde, idem dito. Malmberg ontwikkelde vervolgens de commerciƫle uitgave van deze derde versie. Zo moeten volgens mij leerboeken ontwikkeld worden

Kenmerken

Datering:
1940-2001
TE RAADPLEGEN IN:
Amersfoort
Soort toegang:
plaatsingslijst
Openbaarheid:
volledig
Omvang:
11,2 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252
Geografische namen:
Archiefvormer(s):