In ons online archievenoverzicht kunt u zien welke archieven bij ons aanwezig zijn. Wij beheren de archieven van Amersfoort en acht andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Inventaris
2. Inventaris
2.27. Doos 27
121 politieke ontwikkeling. (3). invloed van Marx.
Aard van de stukken.
Drie kleine boekjes:
4. Het Communistisch Manifest. (Amsterdam, uitg. Pegasus, 1945, 4e dr.).
5. Drs.H.G. Leih - Marx (Kampen, uitg.Kok, ca 1977, 7e dr.). Een uitgave voor het VWO.
6. Marx voor scholieren (uitg. Socialistisch Onderwijsfront (voorheen Kritiese Leraren) z.j. jaren 70, 10e dr.)
Toelichting:
Marx heeft duidelijk invloed op mij gehad. Ik kwam al vroeg met zijn ideeën in aanraking, onder andere door een klein boekje van drs. L. de Jong (ja, de bekende Lou van het RIOD) over 'Hedendaags Marxisme' (1945?). Jammer dat ik dat een keer heb weggedaan. Ik las het Communistisch Manifest, niet Das Kapital. Mijn religieuse overtuiging en pacifisme zorgden ervoor, dat ik vanaf het begin bepaalde ideeën wel, andere niet accepteerde. Het indrukwekkende boek "Faux Passeports" van Charles Plisnier gaf mij ook tegengif tegen het totalitarisme Ik had voortdurend het gevoel (eigenlijk nog a ltijd) dat de ideeën van Marx een menging zijn van zeer goede en zeer slechte. Ik las boekjes zoals "Christendom en Marxisme", een cursus van Kerk en Wereld in Driebergen. Ook die cursus heb ik helaas niet meer in bezit. Zij representeerde een stroming in vooral links protestants-christelijke kring die het dictatoriale communisme beschouwde als de rekening die wij gepresenteerd kregen voor het falen om gerechtvaardige sociale verlangens te honoreren. Ik ben het daar nog altijd mee eens. Wat ik mijn hele leven tot nu toe van Marx heb geleerd, is de sociologische benadering, het letten op structuren, op groepsprocessen. Ik vind nog altijd dat de structuren verwaarloosd worden. Aardig zijn voor elkaar is niet voldoende. Een betere wereld moge dan bij jezelf beginnen, meer dan een begin is dat niet.
Opmerking:
Gisteren nog kregen wij een bedelbrief van een of andere uit Rooms-katholieke kring afkomstige groep, die vroeg om geld te geven voor arme kindertjes, in Bolivia meen ik. Afg ezien
122 politieke ontwikkeling. (4). invloed van christelijk sociaal denken.
Aard van de stukken.
Enkele boekjes:
1. Vier Encyclieken (Rerum Novarum 1891, Quadragesimo Anno 1931, Pacem in terris van Johannes de 23e uit1963 en Ecclesiam Suam van Paulus de 6e uit1964).
2. Sociale beschouwingen door Jhr.Mr. A.F. de Savornin Lohman (1912, artikelen uit 'De Nederlander').
Toelichting:
Naast Marx heeft het Christelijk sociale denken heeft mij beïnvloed.
Dat begon denk ik al in mijn puberteit met het boek van Ds. Schermerhorn, die in de anarchistische hoek terecht kwam. Ik vond het in de boekenkast van mijn broer Jacques. In het bevrijdingsjaar invloed van het rode driemanschap Buskes, Banning, Verkuil. Ik herinner me een dienst (of drie?) in de Jugendstil Koninginnekerk in Rotterdam met dat drietal. Ook invloeden via de NVB, de Ned.VolksBeweging, de groep van onze eerste naoorlogse Minister President, de Delftse hoogleraar Schermerhorn. Mijn broer Wim was secretar is van de Rotterdamse afdeling. Jarenlang heb ik "Tijd en Taak" gelezen, het blad vanuit religieus socialistische hoek (Banning etc.).
In mijn studententijd liet Sneller ons de encycliek Rerum Novarum bestuderen, die in Rooms-katholieke kringen zoveel invloed gehad heeft. Voor mijn doctoraal bijvak economische geschiedenis bestudeerde ik de biografie van Alfons Ariens, een van de sociale voormannen in die wereld. Ik had veel gesprekken met Koos de Valk, de latere hoogleraar sociologie. Door hem kwam ik onder invloed van "Plein" en "Sjaloom".
In mijn pensioentijd kwam ik onder de indruk van de oprechte sociale opvattingen van Marijke's vader, Jan Poot, die namens de CHU in de gemeenteraad van Vlaardingen zat. Ik bewonderde zijn enthousiasme (blijkens schriften waarin hij de inleidingen opschreef voor de jongelingsvereniging) om de ideeën van mensen als Slotemaker de Bruïne en Talma op jongeren over te dragen
0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
2. Inventaris
2.27. Doos 27
122
politieke ontwikkeling. (4). invloed van christelijk sociaal denken.
Aard van de stukken.
Enkele boekjes:
1. Vier Encyclieken (Rerum Novarum 1891, Quadragesimo Anno 1931, Pacem in terris van Johannes de 23e uit1963 en Ecclesiam Suam van Paulus de 6e uit1964).
2. Sociale beschouwingen door Jhr.Mr. A.F. de Savornin Lohman (1912, artikelen uit 'De Nederlander').
Toelichting:
Naast Marx heeft het Christelijk sociale denken heeft mij beïnvloed.
Dat begon denk ik al in mijn puberteit met het boek van Ds. Schermerhorn, die in de anarchistische hoek terecht kwam. Ik vond het in de boekenkast van mijn broer Jacques. In het bevrijdingsjaar invloed van het rode driemanschap Buskes, Banning, Verkuil. Ik herinner me een dienst (of drie?) in de Jugendstil Koninginnekerk in Rotterdam met dat drietal. Ook invloeden via de NVB, de Ned.VolksBeweging, de groep van onze eerste naoorlogse Minister President, de Delftse hoogleraar Schermerhorn. Mijn broer Wim was secretar is van de Rotterdamse afdeling. Jarenlang heb ik "Tijd en Taak" gelezen, het blad vanuit religieus socialistische hoek (Banning etc.).
In mijn studententijd liet Sneller ons de encycliek Rerum Novarum bestuderen, die in Rooms-katholieke kringen zoveel invloed gehad heeft. Voor mijn doctoraal bijvak economische geschiedenis bestudeerde ik de biografie van Alfons Ariens, een van de sociale voormannen in die wereld. Ik had veel gesprekken met Koos de Valk, de latere hoogleraar sociologie. Door hem kwam ik onder invloed van "Plein" en "Sjaloom".
In mijn pensioentijd kwam ik onder de indruk van de oprechte sociale opvattingen van Marijke's vader, Jan Poot, die namens de CHU in de gemeenteraad van Vlaardingen zat. Ik bewonderde zijn enthousiasme (blijkens schriften waarin hij de inleidingen opschreef voor de jongelingsvereniging) om de ideeën van mensen als Slotemaker de Bruïne en Talma op jongeren over te dragen
Omvang:
1 omslag

Kenmerken

Datering:
1940-2001
TE RAADPLEGEN IN:
Amersfoort
Soort toegang:
plaatsingslijst
Openbaarheid:
volledig
Omvang:
11,2 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252
Geografische namen:
Archiefvormer(s)::