Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Gemeentebestuur Soest, 1812-1928

0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Beschrijving van het archief
Archiefvorming
Inhoud en structuur van het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker
Verwant materiaal
Bijlagen
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
2. Inventaris
2.2. Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen
2.2.2. Taken
2.2.2.5. Bevolking
De eerste van de officiĆ«le tienjaarlijkse volkstellingen dateert van 1829. DaarvĆ³Ć³r zijn vanaf de Franse tijd incidenteel om uiteenlopende redenen tellingen gehouden. Een aantal klad- en minuutexemplaren daarvan bevindt zich in het gemeentearchief. Na de derde volkstelling van 1849 is men begonnen met het aanleggen en bijhouden van de bevolkingsregisters. Van 1850 tot en met 1915 gebeurde dit in lijvige banden. De volgorde van inschrijving was een geografische. De huisnummering liep min of meer per wijk. De klapper vormde een toegang op naam van het gezinshoofd met verwijzing naar het betreffende folionummer waarop het gezin stond ingeschreven. Inwonende personen die niet tot de familie behoorden werden in aparte registers genoteerd, de dienstbodenregisters. Een wat misleidende benaming want men treft hierin ook boerenknechten, bakkersknechten enz. aan. Dit register is alfabetisch maar niet lexicografisch ingericht.
Over 1900-1915 werden ook nog aparte huisnummerregisters bijgehouden. Hierin stonden de verschillende gezinshoofden genoteerd die tussen 1900 en 1915 in het betreffende huis gewoond hebben. Voorin het eerste huisnummerregister bevindt zich een alfabetische lijst van straten met verwijzing naar de oude huisnummering op basis van wijken. Sinds 1911 had het gemeentebestuur een straatnaamgeving ingevoerd, die de oude huisnummering op basis van wijken verving. In 1917 zou voor nog een aantal straten een naam worden vastgesteld. Het eerste en het tweede register kennen nog de oude doorlopende huisnummering met in de kantlijn de straatnaam erbij geschreven. Het laatste register wordt gekenmerkt door een huisnummering per straat. Alle bevolkings-, dienstboden- en huisnummerregisters met klappers zijn inmiddels op microfiche gezet.
Over de periode 1915-1939 werden gezinskaarten voor de bevolkingsadministratie gebruikt. Inwonende niet-familieleden werden op aparte kaarten ingeschreven. Voor gehuwde vrouwen werden zogenaamde klapperkaartjes aangelegd op meisjesnaam met verwijzing naar de gezinskaart van de echtgenoot. Het woningregister werd voortgezet in de woningkaarten. De kaarten zijn in het verleden al op film gezet en vervolgens vernietigd. De film is overgezet op microfiches.
666 Staat met een opgave van de volkstelling in de gemeente Soest en Isselt, 1821.
0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928
Beschrijving van de series en archiefbestanddelen
2. Inventaris
2.2. Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen
2.2.2. Taken
2.2.2.5. Bevolking
666
Staat met een opgave van de volkstelling in de gemeente Soest en Isselt, 1821.
Omvang:
1 stuk
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1812-1928
Inventaristitel:
A.F.M. Reichgelt, Inventaris van de archieven van de gmeente Soest, 1812-1928 (Soest, 1997) inv.nrs. 1-1055
Depotlocatie:
Amersfoort
Openbaarheid:
In het kader van de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG zijn de inventarisnummers die bijzondere persoonsgegevens bevatten beperkt openbaar tot 110 jaar na opmaak van het desbetreffende inventarisnummer
Omvang:
55 meter
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0902 Gemeentebestuur Soest, 1812-1928
VERKORT:
NL-AmfAE 0902
Geografische namen: