Aard van de stukken:
Heterogene souvenirs van eindexamens. Periode 1952-1988.
Toelichting:
Zie allereerst de algemene toelichting bij de eerste omslag van deze serie over Het Amersfoorts Lyceum.
Toelichting op deze omslag:
Ik begon in 1955 met twee eindexamencandidaten (ja, zo spelden we dat toen).
Het examen HBS-A was voor mijn vakken als volgt georganiseerd:
- centraal schriftelijk de onderdelen: boekhouden/bedrijfshuishoudkunde en handelsrekenen/ organisatie en techniek van de handel;
- mondeling met een door het Ministerie aangewezen deskundige van buiten de school als bijzitter de onderdelen: algemene economie (officieel nog uit de tijd van Thorbecke 'Staathuishoudkunde' geheten), Recht van het maatschappelijk verkeer, en Staatsinrichting.
Al deze onderdelen waren verplicht.
Onder de Mammoetwet (vanaf 1974) werden deze vakken k euzevakken (pakketkeuze). De benamingen werden:
- algemene economie (de vroegere staathuishoudkunde) ging bij het HAVO 'Economie' heten, bij het VWO 'Economische wetenschappen I'.
- daarnaast noemde men boekhouden/handelsrekenen/handelskennis voortaan bij het HAVO 'Handelswetenschappen', bij het VWO 'Economische wetenschappen II'. Recht verdween als vak.
Staatsinrichting werd een onderdeel van geschiedenis.
Het was een ingrijpende verandering. Voor leerlingen mooi dat ze minder gedwongen werden tot bepaalde lessen. Maar de keerzijde was dat de groep die je les gaf veel heterogener werd. In een les 'Economie' bijvoorbeeld zaten voortaan leerlingen met en zonder wiskunde in het pakket, met en zonder Handelswetenschappen, met en zonder geschiedenis. De effectiviteit van werkweken zoals de Rotterdamse (zie de betreffende omslagen) ging daardoor ook achteruit
Aard van de stukken:
Heterogene souvenirs van eindexamens. Periode 1952-1988.
Toelichting:
Zie allereerst de algemene toelichting bij de eerste omslag van deze serie over Het Amersfoorts Lyceum.
Toelichting op deze omslag:
Ik begon in 1955 met twee eindexamencandidaten (ja, zo spelden we dat toen).
Het examen HBS-A was voor mijn vakken als volgt georganiseerd:
- centraal schriftelijk de onderdelen: boekhouden/bedrijfshuishoudkunde en handelsrekenen/ organisatie en techniek van de handel;
- mondeling met een door het Ministerie aangewezen deskundige van buiten de school als bijzitter de onderdelen: algemene economie (officieel nog uit de tijd van Thorbecke 'Staathuishoudkunde' geheten), Recht van het maatschappelijk verkeer, en Staatsinrichting.
Al deze onderdelen waren verplicht.
Onder de Mammoetwet (vanaf 1974) werden deze vakken k euzevakken (pakketkeuze). De benamingen werden:
- algemene economie (de vroegere staathuishoudkunde) ging bij het HAVO 'Economie' heten, bij het VWO 'Economische wetenschappen I'.
- daarnaast noemde men boekhouden/handelsrekenen/handelskennis voortaan bij het HAVO 'Handelswetenschappen', bij het VWO 'Economische wetenschappen II'. Recht verdween als vak.
Staatsinrichting werd een onderdeel van geschiedenis.
Het was een ingrijpende verandering. Voor leerlingen mooi dat ze minder gedwongen werden tot bepaalde lessen. Maar de keerzijde was dat de groep die je les gaf veel heterogener werd. In een les 'Economie' bijvoorbeeld zaten voortaan leerlingen met en zonder wiskunde in het pakket, met en zonder Handelswetenschappen, met en zonder geschiedenis. De effectiviteit van werkweken zoals de Rotterdamse (zie de betreffende omslagen) ging daardoor ook achteruit
Kenmerken
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252