Wilt u een of meerdere archiefstuk inzien? Veel is nog niet digitaal, tenzij een paperclip-symbool naast de beschrijving staat. U bent van harte welkom op onze publieksvloer om archiefstukken in te zien op afspraak. Geef hierbij alstublieft bij 'Stukken' het toegangsnummer (het dikgedrukte bovenaan de pagina) en het inventarisnummer aan. Tot op de 3e verdieping van het Eemhuis!

Wij beheren de archieven van Amersfoort en zeven andere gemeenten uit de regio Eemland. Dit zijn zowel de gemeentearchieven die volgens de Archiefwet bewaard moeten worden als ook archieven van particulieren, bedrijven en verenigingen uit deze gemeenten.

Uw zoekacties: Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
2. Inventaris
2.10. Doos 10
36 Naoorlogse kunsttentoonstellingen.
Aard van de stukken:
Catalogus Rijksmuseum Amsterdam van Tentoonstelling "Meesterwerken uit de Pinacotheek te München" in 1948.
Toelichting:
Dit is een tijdsdocument, dat je tegenwoordig (2000) veel verfomfaaid op rommelmarkten aantreft, omdat de generatie die zich er destijds aan laafde aan het uitsterven is. Dat de oorspronkelijke bezitter er destijds, in die magere jaren, een relatief hoog bedrag voor wilde neertellen, zal tot weinig mensen meer doordringen.
Duitsland lag in puin. Ook de Pinacotheek van München. Maar het streven om het land, in tegenstelling tot wat na de Vrede van Versailles gebeurd was, te integreren in een democratisch Europa, was begonnen. Het gebouw was verwoest, maar de schilderijen gingen reizen. Ik citeer uit de inleiding:
"Zo genadeloos als de oorlog geweest is voor de gebouwen van Lodewijk I, die hij had opgericht voor de schilderijen, welke steeds voor het volk te zien moesten zijn voor on derwijs en kunstgenot, zo genadig is het lot voor het bezit van de schilderijen geweest. Door ze te juister tijd op het platteland onder te brengen zijn zij alle behouden gebleven. Duitsland weet, dat het met dit bezit het kostbaarste, dat het bezat, gered heeft, niet slechts voor zichzelf, maar voor de gehele mensheid. Deze laatste daarvan te laten genieten, zolang als bezoeken aan de plaats waar zij thuis horen niet mogelijk is, is de zin van de reizende tentoonstelling."
Van huis uit had ik nauwelijks contact met kunstuitingen van hoog niveau en in mijn gymnasiumjaren (1940-'46) werd er op het gym hier weinig aan gedaan. De zwart-wit Atlas van Josephus Jitta was praktisch mijn enige bron. Musea had ik in de oorlogsjaren niet bezocht, bovendien waren de belangrijkste kunstwerken opgeborgen. Deze na-oorlogse tentoonstellingen (Kunstschatten uit Wenen 1947, Meesterwerken uit de Pinacotheek te München 1948, Uit de schatkamers der Middeleeuwen 1949 en Meesterwerken uit de verzameling Van B
0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
2. Inventaris
2.10. Doos 10
36
Naoorlogse kunsttentoonstellingen.
Aard van de stukken:
Catalogus Rijksmuseum Amsterdam van Tentoonstelling "Meesterwerken uit de Pinacotheek te München" in 1948.
Toelichting:
Dit is een tijdsdocument, dat je tegenwoordig (2000) veel verfomfaaid op rommelmarkten aantreft, omdat de generatie die zich er destijds aan laafde aan het uitsterven is. Dat de oorspronkelijke bezitter er destijds, in die magere jaren, een relatief hoog bedrag voor wilde neertellen, zal tot weinig mensen meer doordringen.
Duitsland lag in puin. Ook de Pinacotheek van München. Maar het streven om het land, in tegenstelling tot wat na de Vrede van Versailles gebeurd was, te integreren in een democratisch Europa, was begonnen. Het gebouw was verwoest, maar de schilderijen gingen reizen. Ik citeer uit de inleiding:
"Zo genadeloos als de oorlog geweest is voor de gebouwen van Lodewijk I, die hij had opgericht voor de schilderijen, welke steeds voor het volk te zien moesten zijn voor on derwijs en kunstgenot, zo genadig is het lot voor het bezit van de schilderijen geweest. Door ze te juister tijd op het platteland onder te brengen zijn zij alle behouden gebleven. Duitsland weet, dat het met dit bezit het kostbaarste, dat het bezat, gered heeft, niet slechts voor zichzelf, maar voor de gehele mensheid. Deze laatste daarvan te laten genieten, zolang als bezoeken aan de plaats waar zij thuis horen niet mogelijk is, is de zin van de reizende tentoonstelling."
Van huis uit had ik nauwelijks contact met kunstuitingen van hoog niveau en in mijn gymnasiumjaren (1940-'46) werd er op het gym hier weinig aan gedaan. De zwart-wit Atlas van Josephus Jitta was praktisch mijn enige bron. Musea had ik in de oorlogsjaren niet bezocht, bovendien waren de belangrijkste kunstwerken opgeborgen. Deze na-oorlogse tentoonstellingen (Kunstschatten uit Wenen 1947, Meesterwerken uit de Pinacotheek te München 1948, Uit de schatkamers der Middeleeuwen 1949 en Meesterwerken uit de verzameling Van B
Omvang:
1 omslag

Kenmerken

Datering:
1940-2001
TE RAADPLEGEN IN:
Amersfoort
Soort toegang:
plaatsingslijst
Openbaarheid:
volledig
Omvang:
11,2 meter
Herkomst:
bewaring
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld. Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Archief Eemland, Amersfoort. Toegang 0252 Inlevingscollectie 20e eeuw, 1940-2001
VERKORT:
NL-AmfAE 0252
Geografische namen:
Archiefvormer(s):